19-20.10.2012 r. Łaziska

Szkolenie odbywało się w tym dniu w Wiejskim Ośrodku Kultury w Godowie, gdzie na zakończenie szkolenia z p. Krzysztofem uzgodniono w jaki sposób będą odbywać się niezbędne konsultacje. Ustalono również, że każdy quest zostanie „dopracowany” – również graficznie przez poszczególne grupy.
Pan K. Szustka bardzo zachęcał, aby nie poprzestać na tym i dalej w późniejszym czasie tworzyć nowe questy, aby obszar LGD mógł przyciągać na swój teren coraz to nowe grupy. Stworzone questy pomogą również mieszkańcom uświadomić sobie, jakie skarby znajdują się w zasięgu ręki.
Na tym zadanie 1 „Questing sposobem na poznanie swojego dziedzictwa” projektu, zostało zakończone i zrealizowane.
W drugim dniu szkolenia czyli 20 października br., również gościliśmy w Wiejskim Ośrodku Kultury w Godowie. Jednak tematem zajęć nie były nasze questingi lecz inna forma ciekawego poznawania terenu podczas zajęć terenowych. Tematem szkolenia była Metodyka zajęć terenowych. Warsztaty te poprowadziły przesympatyczne trenerki z Fundacji Ekologicznej „Zielona Akcja” pani Grażyna Kuras oraz pani Małgorzata Bochyńska, które swoją otwartością i dobrym humorem zjednały sobie naszych uczestników. Po zapoznaniu się z programem szkolenia opuściliśmy mury budynku i wyruszyliśmy w teren. Miejscem zajęć okazała się urokliwa część miejscowości Godów, gdzie pozostawiając za sobą domostwa i przekraczając rzekę Szotkówkę znaleźliśmy się w spokojnym lesie. Miejsce to wybraliśmy specjalnie gdyż do zadań terenowych czyli tzw. lekcji przyrody jest potrzebna przestrzeń i jak nazwa wskazuje - PRZYRODA.
Na początku zajęć pani Grażyna pokazała jak zachęcić maluchy, dzieci oraz szkolną młodzież do przełamania lodów w grupie poprzez gry w księżniczki, zamki, rakiety itp. Sami staliśmy się na chwilę dziećmi i mogliśmy puścić wodze fantazji i cieszyć się tymi chwilami.
Kierując się w głąb lasu cieszyliśmy się panującą wokół nas ciszą oraz śpiewem ptaków, i naszym następnym zadaniem do wykonania było liczenie ich odgłosów był to fajny sposób na wyciszenie oraz koncentrację. Na następnym przystanku poznawaliśmy takie zabawy jak: „wytłaczanki do jaj”, „zgadnij kim jestem”, „szachownica z patyczków”, „koktajl zapachów”, „kwadrat badawczy”, „co leży na płótnie”, „kompozycje z tworzywa przyrodniczego” itd.
Dobry trener, który prowadzi grupę na zajęcia w terenie musi być w pełni przygotowany i jego nieodłącznym „partnerem” jest plecak pełen skarbów, w którym powinny się znaleźć najpotrzebniejsze rzeczy np. przewodniki, lupy, kompasy, sznurki czy choćby ołówki , karteczki itp. Resztę potrzebnych materiałów do wykonania powierzonych nam zadań znajdowaliśmy na ziemi wokół nas.
Zajęcia tego typu są świetnym sposobem na przekazanie wiedzy w sposób ciekawy, zabawny i na luzie. Jest to interesująca perspektywa dla chętnych nauczycieli, którzy będą mogli przekazać teorię w sposób praktyczny.